samochód: zastava 750
Imię: Paweł
Rok urodzenia: 1970
Rocznik auta: 1966
Kolor auta: plavo nebo Pomógł: 2 razy Dołączył: 28 Mar 2007 Posty: 1016 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-06-10, 08:48
Filtr bocznikowy bez problemu możesz zaślepić płytką na 3 śruby z pojedynczą dość grubą uszczelką. Zastava tak robiła fabrycznie w pewnym okresie. Blokada przepływu załatwia sprawę.
samochód: zastava 750
Imię: Paweł
Rok urodzenia: 1970
Rocznik auta: 1966
Kolor auta: plavo nebo Pomógł: 2 razy Dołączył: 28 Mar 2007 Posty: 1016 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-06-10, 19:57
Generalnie niby nie jest... ale tu trzeba prześledzić zasadę działania tego filtra. Otóż jest to tzw filtr niepełnego przepływu. Generalnie jego istnienie w tym silniku ma nikły sens, ponieważ olej który do niego wpływa i oczyszcza się w nim zostaje wyrzucony bezpośrednio do miski olejowej. To generalnie bez sensu. Owszem, coś tam niby czyści ale to przerost formy nad treścią. Co innego filtr w silnikach 100GL czyli 843cc, 903cc, 899cc itp znanych jako "dziewięćsetki". Tam filtr bocznikowy dostaje tylko olej zassany z dna miski. Jest on podany bezpośrednio do filtra, a dalej, po oczyszczeniu wędruje do układu smarującego silnik. I to ma sens. Silnik jest smarowany czystym, przefiltrowanym olejem. W silnikach Fiata Topolino 5ooC, Fiata 6oo i 6ooD, silnik był smarowany tym co smok zassał z dna miski, choć część tego oleju istotnie wędrowała do filtra bocznikowego. Dlatego właśnie Fiat wprowadził do silnika 100D.000 filtr odśrodkowy, który wraz z postępem w produkcji olejów i coraz wyższą ich jakością został jedynym sensownym urządzeniem filtrującym tych silników. Przy odpowiednio częstej wymianie dobrego oleju, silniki typu 100D.000 bez problemu osiągały przebiegi rzędu 200 - 250tys km. Dla porównania, silniki 100.000 (633cc) miały żywotność o 80tys mniejszą, zaś silniki typu 100G.000 wsławiły się przebiegami dochodzącymi nawet do pół miliona km. Nie dziwi zatem fakt, że Fiat zrezygnował w silnikach typu 100G.000 z filtra odśrodkowego.
Zarówno Fiat, jaki Seat oraz Zastava w pewnym okresie zrezygnowały z filtra bocznikowego celem małego potanienia konstrukcji i uproszczenia obsługi pojazdów. Każdy robił to na swoją modłę. Fiat wprowadził blok silnika z nadlewem w miejscu przylgi montażowej filtra, Seat nie maił w tym miejscu po prostu nic a Zastavy miały najpierw przykręconą do przylgi zaślepkę, która ostatecznie zniknęła w połowie lat 70.
samochód: zastava 750
Imię: Grzesiek
Rok urodzenia: 1982 Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Sty 2009 Posty: 567 Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2014-06-10, 21:27
Mam poskladany taki silnik bez bocznikowego filtra oleju, ale jeszcze go nie odpalalem bo nie bylo kiedy. Wszystko zrobione praktycznie na nowych czesciach, z drobnymi wyjatkami. Blok i wal zrobiony na pierwszy szlif. Teraz tylko zalac dobrym olejem i powoli na spokojnie wszystko docierac. Co do silnika 100G to sie zgodze ze odsrodkowego filtra nie maja ale maja standartowy filtr oleju mnotowany po lewej stronie.
samochód: zastava 750
Imię: Paweł
Rok urodzenia: 1970
Rocznik auta: 1966
Kolor auta: plavo nebo Pomógł: 2 razy Dołączył: 28 Mar 2007 Posty: 1016 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-06-11, 10:20
Greg napisał/a:
Mam poskladany taki silnik bez bocznikowego filtra oleju, ale jeszcze go nie odpalalem bo nie bylo kiedy. Wszystko zrobione praktycznie na nowych czesciach, z drobnymi wyjatkami. Blok i wal zrobiony na pierwszy szlif. Teraz tylko zalac dobrym olejem i powoli na spokojnie wszystko docierac. Co do silnika 100G to sie zgodze ze odsrodkowego filtra nie maja ale maja standartowy filtr oleju mnotowany po lewej stronie.
Śmiało go odpalaj i używaj. Pamiętajcie, że te silniki projektowano w czasach kiedy najlepszy dostępny olej był dużo gorszy od najtańszego ścierwa dostępnego dziś w hipermarkecie. Tak prawda. Zalewanie tego silnika olejami rzadszymi niż 15W40 nie ma sensu a może przynieść odwrotny skutek. Najlepszy znany mi olej do klasyków to Castrol Classic 20W50. Sprzedawany jest w takich a'la zabytkowych blaszanych bańkach 5L. Słabo dostępny w Polsce ale osiągalny. Używam go od lat. Polecam.
Od biedy można posiłkować się dobrym olejem 20W50 do diesla.
Silniki 100G... nie mają i nigdy nie miały odśrodkowego filtra. Mają po lewej stronie filtr boczny pełnego przepływu, który podaje oczyszczony olej na magistralę smarowania silnika. Odśrodkowy w tym przypadku jest zbędny.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum